dinsdag 26 november 2013

Wie is Wally De Doncker

Jana bezocht reeds de website van Wally De Doncker, de jeugdschrijver die we morgen gaan ontmoeten en verzamelde enkel weetjes over hem :

Weetjes:
Hij was een echt lezer. Hij las stiekem boeken voor grote mensen. Zijn voornaam werd niet goedgekeurd op het stadhis van Tielt, een ambtenaar weigerde Wally in de schrijven want dat was een heidense naam, Walter kon wel. Tijdens zijn kindertijd werkte hij vaak in een houtzagerij in Sint-Niklaas, het boek 'Zout is soms zoet' speelt zich daar af. Op zijn zeventiende stichtte hij samen met een paar vrienden de jongenschiro op. (Sperato) In 'De nieuwe handen van papa' verwerkt hij het ongeval van zijn vader in WalloniĆ«. De handen van zijn vader waren verbrand, dat beeld uit zijn kindertijd kan hij niet wissen.
Als kind keek hij soms lang in zijn eigen ogen in de spiegel, veertig jaar later schrijft hij het boek 'Ik mis me'.
Andere talen: 'Een opa met gaatjes' is in het Deens en ook in het Duits uitgegeven.
'Ik mis me' is in het Frans uitgegeven. 'Ik wou dat ik een pop was' is in het Chinees uitgegeven. 'Praten met je staart' is ook in het Deens uitgegeven.
Dit is Wally De Doncker. 
- geschreven door Jana 5A 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten