dinsdag 9 september 2014

Woordpakketten oefenen

Elke donderdag doen we een dictee over het woordpakket dat we geleerd hebben. Dat wisten jullie al. Wat jullie ondertussen ook al wel weten is dat jullie juf een beetje een computernerd is. :-) Uit ervaring weet ik dat kinderen heel graag op de computer oefenen en daarom heb ik voor jullie enkele hulpmiddeltjes bijeen gezocht en gemaakt om jullie te helpen dit dictee goed voor te bereiden. Ik zet ze even op een rijtje :

1. Je kan je woordpakket inoefenen met het programma "Bloon". Huh...? Bloon? Wat is dat?
Bloon is een letterwoord dat staat voor Bekijken, Lezen, Omdraaien, Opschrijven, Nakijken. Deze techniek om spelling te oefenen vindt je op http://www.bloon.nl of op onze klaspagina. Hoe werkt het nu ?
Wel, je logt in met je persoonlijke gebruikersnaam en je wachtwoord. 


je login = je naam en familienaam bv. Jef Klak
je wachtwoord =  je wachtwoord van Bingel 

Op Bloon heb ik groene oefeningen klaargezet. Er staan ook rode spelletjes op Bloon. Die mogen jullie spelen als je klaar bent met de groene oefeningen.
Bloon vind je ook terug op onze klaspagina, bij "Nederlands" en klik op de giraf !

Veel Bloon-plezier !

2. Of wat dacht je van een privéjuf aan huis die de dictees voor jou dicteert ? Haha, uiteraard kom ik niet in het echt aan jullie deur één voor één bellen, dat kan niet hé :-). Nee, ik heb namelijk alle woordpakketten ingesproken en op de klaspagina gezet. Cool hé ? 
Hoe werkt dat nu ?
Als je op een woordpakket klikt, dan dicteer ik alle woordjes één voor één. Jij moet dan wel na elk woordje op "pauze" klikken en het woord opschrijven. Zo doe je dat tot je alle woordjes hebt gehad. Daarna neem je je schrift en kijk je je dictee zelf na. De woorden die je fout had, schrijf je nog eens 3 keer.
Voilà, op deze manier heb je niemand nodig om je woorden te dicteren, maar kan je het helemaal alleen !! (allez, ja, ik ben er eigenlijk ook nog een beetje :-) )
3. Op de klaspagina vind je onder de titelbalk "Spelling Tijd voor Taal" nog andere invuloefeningen, maar niet van alle woordpakketten.

Vooruit, waar wacht je nog op ? Oefenen maar !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten